Jak szukać pracy na LinkedIn?
Nie wiesz jak szukać pracy na Linkedin? Przeczytaj ten artykuł i zdobądź przydatne wskazówki jak przygotować się do poszukiwań i na co zwrócić uwagę, żeby zmaksymalizować swoje szanse na znalezienie pracy.
Od czego warto zacząć poszukiwania pracy?
Zacznij od tych kroków!
Przygotuj CV. Potrzebujesz dobrego wzorca CV, które pomyślnie przejdzie przez selekcję dokonywaną przez system ATS. Jak o to zadbać? Zajrzyj do artykułu: „Jak stworzyć CV, które pokona systemy ATS?„
Kiedy już przygotujesz CV, zadbaj o swój profil na LinkedIn, żeby prezentował się profesjonalnie. Upewnij się, że profil zawiera wszystkie informacje, które mogą być ważne dla rekrutera. Zaprezentuj swoje umiejętności i doświadczenie. Wskaż projekty, które cię wyróżnią – najlepiej załącz do nich linki, jeżeli jest to możliwe. Koniecznie pokaż się jako ekspert w dziedzinie, w której szukasz pracy! Twój profil powinien odpowiedzieć na pytanie rekrutera, dlaczego akurat ciebie miałby zaprosić do procesu rekrutacji.
Poszukaj ofert pracy. LinkedIn ma kilka funkcji, które wspierają proces wyszukiwania ofert pracy, możesz np. filtrować oferty według wielu kryteriów m.in. lokalizacji, branży i rodzaju zatrudnienia. Możesz również skorzystać z opcji powiadomień o nowych ofertach pracy. Koniecznie ustaw alerty o pracy na swoim profilu, aby być na bieżąco z najnowszymi możliwościami zatrudnienia.
Skontaktuj się z rekruterami. LinkedIn umożliwia bezpośredni kontakt z rekruterami i pracodawcami poprzez wysyłanie wiadomości lub zaproszeń do połączenia. Pisząc do rekruterów czy pracodawców upewnij się, że twoja wiadomość jest profesjonalna i nawiązuje do tego w jaki sposób twoje umiejętności i doświadczenie pasują do opublikowanej oferty pracy. Ponownie przemyśl bardzo dokładnie powód, dla którego warto ci poświęcić czas.
Dołącz do grup branżowych. Nie wiem czy korzystasz z tej opcji, ale na LinkedIn jest wiele grup branżowych, sprawdź do których możesz dołączyć i gdzie możesz nawiązać nowe kontakty. Wiesz dlaczego dołączanie do grup jest tak ważne? Korzystając z darmowej wersji LinkedIn masz ograniczone możliwości przeglądania innych profili oraz wysyłania wiadomości. Będąc członkiem grupy – nie dotyczą cię te ograniczenia! Szerzej omawiam ten temat w Poradniku
W jaki sposób uaktualnić swój profil na LinkedIn?
Aby uaktualnić swój profil na LinkedIn, zaloguj się na swoje konto i sprawdź czy twój profil zawiera aktualne dane, jeśli nie zawiera dokonaj koniecznych zmian.
- Dopasuj zdjęcie profilowe, banner oraz nagłówek. Wprowadź aktualną lokalizację oraz adres e-mail.
- Uzupełnij sekcję „O mnie” i „Doświadczenie”. To idealne miejsca, abyś mógł zaprezentować w interesujący sposób swoje doświadczenia zawodowe.
- Skup się na swoich najważniejszych umiejętnościach i osiągnięciach. Pokaż, w jaki sposób mogłyby okazać się przydatne dla potencjalnego pracodawcy. Pochwal się dotychczasowymi sukcesami. Pokaż, jaką wartość przyniosłeś poprzedniemu pracodawcy.
- I teraz najważniejsza rada! Użyj odpowiednich słów kluczy. Ciągle zbyt mało osób przywiązuje uwagę do tego elementu, a jest on moim zdaniem najistotniejszy. Jeżeli nie użyjesz na swoim profilu odpowiednich słów kluczy, rekruter mimo twojego ogromnego doświadczenia może cię w ogóle nie dostrzec! Dlaczego? Dlatego, że słowa klucze wpływają na to, jak twój profil będzie się pozycjonował w wyszukiwarce LinkedIn. Dodatkowo jeśli rekruter używa w procesie rekrutacyjnym systemu ATS zaproszenie na rozmowę wygra ten kandydat, którego CV zostanie mu zarekomendowane, a na rekomendacje mają wprost słowa klucze.
- Dodaj certyfikaty. LinkedIn umożliwia dodanie certyfikatów do profilu, co pomoże ci wyróżnić się na tle innych kandydatów.
- Dodaj projekty i publikacje. Jeśli masz jakieś projekty lub publikacje, które warto pokazać, dodaj je do swojego profilu. Może to być świetny sposób, aby zwrócić uwagę rekrutera na twoją osobę!
Jeśli potrzebujesz instruktażu, jak zbudować profesjonalny profil na LinkedIn – przyjrzyj się zakresowi merytorycznemu kursu on-line „Jak zbudować profesjonalny profil na LinkedIn i zwiększyć jego widoczność?”
Jak szukać ofert pracy na LinkedIn?
W celu znalezienia interesujących ofert pracy na LinkedIn wykonaj poniższe kroki:
- Zaloguj się na swoje konto.
- Kliknij na ikonkę „Praca” w menu nawigacyjnym na górze strony.
- Wprowadź słowa kluczowe dotyczące poszukiwanego stanowiska oraz lokalizację w wyszukiwarce.
- Możesz filtrować wyniki wyszukiwania według wielu kryteriów np. branży, lokalizacji czy rodzaju zatrudnienia itd.
- Przeglądaj oferty pracy i zaaplikuj na interesujące cię stanowiska.
Możesz także skorzystać z opcji „Rekrutacja w twojej sieci” czy „Polecane tobie”, które LinkedIn ci wyświetli na podstawie twojego profilu i historii wyszukiwania. LinkedIn może ci też wyświetlić oferty pracy, na które jesteś najlepszym kandydatem ale… musisz mieć konto Premium.
Innym sposobem na znalezienie interesujących ofert pracy na LinkedIn jest przeglądanie grup związanych z twoją branżą lub specjalizacją. Jest to świetny sposób na poznanie ludzi z branży, zdobycie informacji i wiedzy, oraz na znalezienie ofert pracy.
Możesz też skorzystać z opcji śledzenia konkretnej firmy, żeby być na bieżąco z ofertami pracy, które ta firma publikuje.
Dodatkowo, LinkedIn posiada funkcję łatwego aplikowania, dzięki której możesz szybko i łatwo aplikować na oferty pracy bez konieczności przesyłania życiorysu i listu motywacyjnego. Możesz także wybrane oferty pracy zapisywać na potem i w wolnej chwili do nich wracać.
Jak skontaktować się z rekruterem spoza swojej sieci?
W jaki sposób skontaktować się z rekruterem, który nie jest w twojej sieci kontaktów?
- Znajdź profil rekrutera poprzez wyszukiwarkę.
- Wyślij rekruterowi zaproszenie do sieci wraz z informacją, dlaczego się kontaktujesz.
- Przedstaw się i wyjaśnij cel kontaktu, np. zainteresowanie opublikowaną przez rekrutera ofertą pracy lu po prostu zadaj do oferty dodatkowe pytania.
- Pamiętaj, by być konkretnym i profesjonalnym.
- Dopasuj swój język do rekrutera (np. jeśli rozmawiasz z rekruterem z innego kraju, używaj języka angielskiego).
W przypadku kiedy skontaktujesz się z rekruterem spoza swojej sieci, nie będzie on widział twojego pełnego profilu, a tylko niektóre jego części.
Alternatywnie możesz skorzystać z opcji „InMail” pozwalającej na wysyłanie wiadomości do osób, które nie są w twojej sieci kontaktów, ale jest to opcja płatna.
Co jest jeszcze ważne? Pamiętaj, żeby przed skontaktowaniem się z rekruterem, przeczytać jego profil, poznać jego doświadczenie, rolę w firmie i oferty pracy, które publikuje, tak aby móc swobodnie odpowiedzieć na ew. pytanie rekrutera – jeśli się takie pojawią.
O tym nie zapomnij!
Zanim zaczniesz skontaktujesz się z rekruterami zadaj sobie te trzy pytania:
- Co chcę osiągnąć?
- Jaką wartość oferuję?
- Jak mogę się wyróżnić?
Znajdź dobre odpowiedzi – będziesz wtedy gotowy nawiązywać kontakt z rekruterami.
Potrzebujesz wzorów wiadomości, w jaki sposób możesz napisać do rekrutera? Chcesz dowiedzieć się jak zaoszczędzić na wersji Premium i docierać do dużej ilości rekruterów lub osób z branży za darmo?
Szczegółowe omówienie tych tematów oraz wielu innych zagadnień znajdziesz w poradniku – 10 kluczowych taktyk szukania pracy na LinkedIn!